Leerjaar 4 in Londen

Dinsdagavond 20 november rond de klok van 19:00 uur, stond de hele gang vol met leerlingen van klas 4 en ouders die zich hadden opgegeven voor de carpool. Na een grondige controle van alle ID’s en paspoorten, kon het konvooi vertrekken richting Hoek van Holland. Eenmaal aangekomen konden de leerlingen door de douane, tassen controle en zo de boot op. Iedereen ging op onderzoek uit naar de kamers. Van zichzelf, maar natuurlijk ook bij die van hun buren. Het was die avond nog lang gezellig in de gangen/kamers van de Stena Line.

De volgende ochtend waren alle leerlingen keurig netjes op tijd voor het ontbijt (om 05:30 uur!!). Daar bleek al snel dat sommige leerlingen niet hadden geslapen, omdat ze het te leuk vonden om rondjes te lopen op de boot. De begeleiders konden op dat moment precies voorspellen wat er later die dag zou gebeuren. U moet hier nog even voor doorlezen. Na het ontbijt (wat heel uitgebreid was), pakte iedereen al zijn/haar spullen en konden we vrij snel de boot af. Ook hier moesten alle leerlingen weer door de douane, en sommigen van hen moesten snel schakelen omdat ze hier natuurlijk Engels spraken. Gelukkig zat iedereen op tijd in de trein en kon de reis naar Liverpool Street station beginnen. De anderhalf uur durende treinreis was voor sommige leerlingen een uitgelezen moment om wat slaap in te halen. Eenmaal aangekomen op Liverpool Street Station, was het een kwestie van geld wisselen en metrokaartjes halen voordat we weer verder konden. Vanuit daar vertrokken we naar het Hostel om in te checken en de bagage achter te laten.

Vanuit het hostel vertrokken we richting Buckingham Palace, waar ze net bezig waren met het wisselen van de wachten. We liepen door een park waar veel eekhoorntjes zich schuil hielden, richting the Horse Guards Parade. Daar onderdoor gelopen zo langs Downing Street 10, naar de Big Ben. Jammer, maar die staat helemaal in de steigers wegens renovatie.

Via Houses of Parliament de brug over richting the Dungeon/London Eye/Riverboat Cruise. De leerlingen gingen hier voor de gekozen activiteit van dag 1. Mevrouw Nagtzaam heeft zich prima vermaakt in de London Eye, meneer Bakker had een koude maar leuke tocht op de boot en meneer de Vree en ik hebben hard gelachen in the Dungeon. Na een gezamenlijke pauze vertrokken we voor een wandeltocht. Bekende pleinen als Trafalgar Square, Piccadilly Circus en Leicester Square zijn door ons bezocht. Uiteraard kon een bezoekje aan de M&M winkel niet uitblijven. Na een paar korte stops arriveerden we bij Covent Garden. Daar kregen de leerlingen de tijd om wat te winkelen en om wat te eten.

Om ongeveer 19:00 uur vertrokken we richting de Lion King (musical). Toen de leerlingen allemaal zaten op een stoel en de voorstelling begon, werd het voor ons vrij snel duidelijk wie wel en wie niet had geslapen. Binnen no time zaten er heel wat te knikkebollen op de stoelen. Na een mooie voorstelling was het tijd om naar het hostel te gaan. Weer een stuk met de metro, even overstappen en daar waren we allemaal. Behalve een leerling, die was even in slaap gevallen bij de overstap. Gelukkig had hij zo goed opgelet dat hij binnen 10 minuten weer bij het hostel stond. Toen iedereen compleet was, konden de leerlingen douchen en naar bed. Ze mochten deze nacht ‘uitslapen’ tot 08:00 uur.

De volgende ochtend zagen we iets wakkerdere kinderen dan de dag ervoor. De meesten hadden goed geslapen. De ontbijttafels in het hostel waren gevuld met eigen beleg uit Nederland. Na het ontbijt moest iedereen verzamelen voor een nieuwe dag/uitleg/kaartjes. We vertrokken naar Camden Town, een alternatief stadje waar veel onbekende artiesten zich verzamelen om muziek te verkopen/promoten. Na wat vrije tijd in Camden vertrokken de leerlingen naar Arsenal/Madame Tussauds/The Tower of London/Harrods. Iedereen heeft zich prima vermaakt bij de gekozen activiteiten. Ook werd weer eens duidelijk dat als je een tas vergeet in het stadion, je een lange tijd moet wachten voordat security vindt dat je de tas terug mag krijgen. Gelukkig was er een persconferentie gaande in de perskamer van het stadion met de bekende D. Roodbol. Dit maakte het wachten minder erg.

Alle groepen kwamen weer bij elkaar op Bond Street. Daar hadden de leerlingen nog wat tijd om te winkelen voordat we weer richting het hostel gingen. Eenmaal aangekomen bij het hostel konden ze nog wat boodschappen doen in de supermarkt voor thuis. Toen begon de reis waar ik het meest tegen op zag… de terugreis. 60 leerlingen met koffers, midden in de spits, overstappen op een druk station, leerlingen duidelijke instructies gegeven. Zorg dat je altijd een docent ziet. Docenten verdeeld over de groep, mevr. Nagtzaam als tweede, meneer de Vree als derde, meneer Bakker als laatste.. Maar alsof het zo bedoeld was.. Het was hartstikke rustig en we konden als één groep reizen. Waar maakte ik me druk om?..

Eenmaal aangekomen bij Harwich konden we al vrij snel de boot op en konden alle leerlingen weer opzoek naar de kamers. Om middernacht kwamen heel veel leerlingen naar me toe om me te feliciteren met mijn verjaardag. Mijn hele vensterbank thuis staat nu vol met verjaardagskaarten. Heel erg lief! Aangekomen op Hoek van Holland stonden er weer ouders om ons allemaal veilig thuis te brengen. De docenten werden veilig thuis gebracht door meneer Weeda.

Alle ouders/verzorgers die hebben geholpen met de carpool: heel erg bedankt! Alle leerlingen die mee waren op deze excursie: bedankt en ik hoop dat jullie het heel erg leuk hebben gehad.

Aan mijn begeleidende collega’s: bedankt voor het meegaan/begeleiden!