Soms kunnen er omstandigheden zijn waardoor een leerling tijdelijk niet in staat is om
volledig deel te nemen aan de reguliere lessen. Dit kan verschillende oorzaken hebben,
bijvoorbeeld wanneer een leerling thuiszit door sociaal-emotionele problemen, of andere
persoonlijke uitdagingen.
Om deze leerlingen goed te kunnen blijven ondersteunen en de verbinding met school te
behouden, starten wij vanaf het nieuwe schooljaar met een nieuwe interne trajectvoorziening:
de HUB. Deze voorziening is bedoeld voor leerlingen die al bij ons op school zitten, en biedt
tijdelijk extra ondersteuning binnen de vertrouwde schoolomgeving. De HUB is een rustige
plek binnen onze school waar leerlingen tijdelijk enkele uren per week onder begeleiding
kunnen werken. Dit kan aan schoolwerk zijn, maar ook aan andere doelen die in overleg met
de leerling, ouders en eventuele externe hulpverlening zijn opgesteld. Denk bijvoorbeeld aan
het werken aan (dag)structuur of zelfvertrouwen.
Het doel van de HUB is altijd gericht op herstel en terugkeer: we begeleiden de leerling stap
voor stap terug naar volledige deelname aan de reguliere lessen. De HUB is dus geen
vervanging van regulier onderwijs en ook geen vorm van gespecialiseerd onderwijs, maar
een voorziening binnen onze eigen school die tijdelijk ruimte biedt aan wat op dat moment
nodig is. Er wordt géén lesgegeven.
Of een leerling gebruik kan maken van de HUB wordt bepaald in nauw overleg met ons
ondersteuningsteam. In samenspraak met ouders en betrokken professionals wordt per
leerling bekeken wat helpend is, en wat realistisch en haalbaar is binnen de schoolcontext.
Wij hopen met deze voorziening de brug te kunnen slaan tussen thuiszitten en weer volledig
meedoen. We doen dit vanuit oprechte betrokkenheid, in de overtuiging dat iedere leerling
erbij hoort en, met de juiste ondersteuning, stappen vooruit kan zetten.
We hopen en verwachten dat de HUB een waardevolle aanvulling wordt op onze
ondersteuningsstructuur.