Decanaat/loopbaanontwikkeling en begeleiding (LOB)


Om onze leerlingen goed voorbereid een vervolgopleiding te laten kiezen, krijgen zij informatie en begeleiding bij de keuze voor hun verdere loopbaan. Scholen noemen dit LOB: loopbaanoriëntatie en -begeleiding.

infofolder vervolgopleiding klas 4, oktober 2020.pdf

Het MBO kompas

Wat leer je?

Leerlingen leren nadenken over het vervolg van hun studie, een mogelijk beroep en welke keuzemogelijkheden er zijn voor een vakkenpakket.

Elke leerling bekijkt aan de hand van loopbaancompetenties wat hij/zij kan en wil en hoe dit kan worden omgezet in een beroep of opleiding. Met behulp van de vijf loopbaancompetenties kunnen leerlingen keuzes maken en zelf hun loopbaan sturen. 

De vijf loopbaancompetenties zijn:

  • kwaliteitenreflectie: wat kan ik het best en hoe weet ik dat? 
  • motievenreflectie: wat wil ik, waar ga en sta ik voor en waarom? 
  • werkexploratie: welk soort werk past bij mij en waarom? 
  • loopbaansturing: hoe bereik ik mijn doel en waarom zo? 
  • netwerken: wie kan mij helpen mijn doel te bereiken en waarom die mensen? 

Hoe leer je dat?

In klas 1 beginnen wij met de vormingslessen. Hierbij komen onder andere kwaliteitenreflectie en motievenreflectie aan bod: kijken naar jezelf en ontdekken wat je wilt en wat je kunt. 

2 MAVO 

In klas 2 maken onze mavoleerlingen kennis met de verschillende vakken en profielen die ze in de bovenbouw kunnen kiezen. Een goed profiel is belangrijk, het vormt de basis voor de vakken die in de bovenbouw worden gevolgd en waarin examen gaat worden gedaan. Vanaf de herfstvakantie tot de kerstvakantie krijgen de leerlingen keuzelessen van de decaan.

In deze lessen ontdekken ze: 

  • welke profielen er zijn om uit te kiezen 
  • welke vakken bij die profielen horen 
  • waar hun eigen interesses, kwaliteiten en talenten liggen 
  • hoe ze een keuze kunnen maken die bij hén past 

Zo leren onze leerlingen stap voor stap om bewust te kiezen voor een profiel dat aansluit bij hun mogelijkheden en hun wensen.  

In februari volgt een gesprek met de leerling en hun ouder(s)/verzorger(s) op school of via Teams om het profiel definitief te maken. 

Ook volgen zij dat jaar een snuffelstage in het kader van de werkexploratie: een dagje mee op het werk van één van de ouder(s)/verzorger(s). 

3 HAVO 

Ook in havo 3 kiezen leerlingen een profiel waarmee zij in de bovenbouw van de havo verder gaan. Zij kiezen ook een nieuwe school om hun havo opleiding te vervolgen. De keuzelessen zijn vanaf de herfstvakantie tot de kerstvakantie. Wij begeleiden de kennismaking en overstap met de nieuwe school, er zijn verschillende momenten om kennis te maken met scholen en de nieuwe vakken in de bovenbouw.  

Keuzebegeleiding klas 3 mavo 

In klas 3 maken leerlingen hun definitieve vakkenkeuze waarin ze in klas 4 examen doen. In maart bespreekt de decaan samen met de leerlingen wat de mogelijkheden zijn en hoe ze een goede keuze kunnen maken.  

Keuzebegeleiding klas 4 

In klas 4 maken leerlingen een belangrijke keuze: welke vervolgopleiding past het best bij hen? De decaan helpt daarbij door informatie te geven over doorstroom naar het middelbaar beroeps onderwijs of de havo, en voert gesprekken met leerlingen en hun ouders om te adviseren bij een passende keuze. (mbo) of havo. De decaan verstrekt informatie, voert gesprekken met leerlingen en/of hun ouders om hen daarbij goed te begeleiden. 

Wie zijn er betrokken bij LOB? 

Mevr. Lindenbergh is, samen met de mentoren, het aanspreekpunt voor het decanaat en LOB. Neemt u contact op met haar als er vragen zijn. Dat kan per e-mail via m.lindenbergh-gernette@penta.nl of telefonisch via 0181 475275.