Tot de Kerstvakantie krijgen alle brugklassen 3 lessen Groen en Duurzaam als kennismaking. Tijdens deze 3 weken wordt de nadruk gelegd op microscopie en het maken van tekeningen volgens de regels bij biologie. Bij microscopie krijg je uitleg over de werking van de microscoop en het maken van preparaten. Leerlingen bekijken o.a. waterpest, wangslijmvlies, een haar, suikerdeeltjes, stofdeeltjes, inkt en huidcellen. Je kan ook kant en klare preparaten bekijken van met name ééncellige diertjes
Alle leerlingen mogen in groepsverband ook een duurzame vegetarische maaltijd gaan bereiden. Je kookt twee keer in groepsverband. Je maakt een duurzaam hoofdgerecht volgens de Schijf van Vijf en een uitgebreid nagerecht of hoofdgerecht. Je leert wat gezonde en duurzame voeding is en hoe je een eenvoudige maaltijd moet bereiden. Dit betekent ook dat je zelf een recept moet bedenken, een recept moet omrekenen, welke materialen je moet gebruiken en zelf boodschappen moet doen. Uiteraard mag je alles zelf opeten.
In dit keuzeblok staat milieubewust gedrag. Kernwoord in dit blok is recycling en alternatieve vormen van duurzame energie. We beginnen met het maken van een poster over milieubewust gedrag. Je krijgt ook te horen wat milieubewust gedrag is. Dat gaat bijvoorbeeld over windenergie, zonne-energie, elektrische energie, waterstof, verticale landbouw, verantwoorde voedselkeuze en recycling. Je kiest uiteindelijk één voorbeeld en dat werk je uit in een poster. Indien praktisch uitvoerbaar gaan leerlingen aan de slag met het recyclen van papier en zelf milieuvriendelijk plastic maken. Verder maak je van afval (papier, karton, plastic, bouwmateriaal) een voorwerp. Dit kan een kunstvoorwerp zijn, een auto, een boot, een vliegtuig een windmolen, enzovoorts. Er is ook een opdracht over afval op straat in Brielle en de omgeving van de school. Een bezoek aan de milieustraat in Brielle staat ook in de planning.
Hier hoort een bezoek bij aan de dierentuin in Rotterdam met leuke opdrachten die ter plekke gemaakt kunnen worden. Verder gaan de leerlingen praktisch aan de slag met planten waarbij de kas buiten, tegenover het biologielokaal (de Groene Groet), intensief gebruikt zal worden. We gaan zelf groenten en fruit kweken die eventueel weer gebruikt kunnen worden bij een kookles. Verder is er ook aandacht voor veldwerk biologie en het opkweken van bloemen uit zaad of bollen. Er staan ook verschillende snijpractica op het programma. Hierbij moet je denken aan het ontleden en bekijken van planten, een mossel en organen.